Schade aan auto, hoe meld ik dat?

Heeft u schade aan uw auto opgelopen? Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door. Wij zijn er om u te helpen. En om het u gemakkelijk te maken. Schade melden mag daarom zoals u dat wilt: telefonisch, per e-mail, per post, via onze website of via mobiel schade melden.


schade melden

U kiest hoe u schade aan auto meldt  

Omdat een schade op zich al vervelend genoeg is, geven wij u graag alle aandacht op de manier zoals u dat wenst. Daarom mag u bij ons zelf bepalen hoe u uw schade meldt. Voor het afwikkelen van schades hebben wij wel een ingevuld schadeformulier en soms nog andere documenten nodig. Maar u mag natuurlijk zelf bepalen of u die digitaal of per post naar ons opstuurt.

Meld uw schade

Relevante documenten  

Hoe meer relevante informatie over de schade wij van u ontvangen, hoe beter wij de schade voor u kunnen afwikkelen. Dus heeft u bijvoorbeeld foto's van de schade of een ingevuld Europees Schadeformulier? Stuur deze dan naar ons op.

Telefonisch contact  

Als u vragen of een probleem heeft, dan helpen wij u graag. U kunt altijd persoonlijk contact met ons opnemen. Ook als u schade wilt melden. Wij staan voor u klaar van maandag t/m vrijdag tussen 8:30 en 17.30 uur. U kunt ons bereiken op telefoonnummer:  

  • 088 - 668 08 70 — voor het melden van of vragen over schade
  • 088 - 668 00 00 — voor al uw overige vragen
  • 020 - 660 44 88 — voor spoedgevallen (vanuit Nederland)
  • +31 20 660 44 88 — voor spoedgevallen (vanuit het buitenland)

Contact per e-mail  

Een schade per e-mail melden mag natuurlijk ook. Geef in uw e-mail een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de schade. U kunt een e-mail met eventuele bijlagen sturen naar:

online Schade melden   

U kunt een schade aan uw auto ook eenvoudig melden via onze website. Maak daarvoor gebruik van ons webformulier Schade melden. Bij het webformulier kunt u gemakkelijk relevante documenten voegen.

Mobiel schade melden  

U heeft ook de mogelijkheid om uw autoschade via uw smartphone of tablet te melden. Dat kan via Mobiel Schade melden of via de mobielschademelden.nl-app. Ook als u een schadegeval heeft waarbij anderen betrokkenen zijn, kunt u de schade op deze manier melden. Zowel u als uw tegenpartij moet dan wel een mobiele telefoon bij zich hebben.

Per post

Natuurlijk hoeft schade melden niet per se digitaal. Als u autoschade heeft, mag u ook een Europees Schadeformulier invullen en deze per post naar ons opsturen. Dan nemen wij de schade direct in behandeling zodra het formulier bij ons binnenkomt. Als u uw schadeformulier en eventueel andere benodigde documenten naar ons op wilt sturen per post, dan kan dat naar:

Generali Nederland
t.a.v. Klantcontactcentrum Schade
Postbus 1888
1110 CL Diemen

Hier leest meer over het invullen van een Europees Schadeformulier.

Schade als gevolg misdrijf

Is de schade het gevolg van een misdrijf, zoals diefstal, joyriding, inbraak of vandalisme? Of is de dader na een aanrijding doorgereden? Meldt uw schade dan niet alleen bij ons, maar doe ook direct aangifte bij de politie. Stuur het proces-verbaal vervolgens naar ons op, op de manier zoals u dat wilt. Hier leest u wat u moet doen bij diefstal of vermissing van uw auto

Hoe wij te werk gaan

Wij vergoeden alle schades die verzekerd zijn. Maar wij willen u ook een scherpe premie aanbieden. Om beide te realiseren, hanteren we een bepaalde werkwijze:

  • Wij laten een schade het liefst repareren. Als uw auto total loss raakt en reparatie onmogelijk of economisch onverantwoord is, dan vergoeden wij in geld
  • Wij hebben afspraken met Schadegarant en Glasgarant herstelbedrijven over bijvoorbeeld de kwaliteit, duur en kosten van schadeherstel. Daardoor betaalt u minder of geen eigen risico als u schade laat herstellen bij een Schadegarant of een Glasgarant bedrijf, behoudt uw auto de fabrieksgarantie en heeft u recht op een vervangend auto
  • Als u schade meldt, vertrouwen wij erop dat u juiste en volledige informatie verstrekt. Is de schade groot of complex of hebben we twijfels over de toedracht of aard van de schade, dan kunnen wij inspecties uitvoeren

Gevolgen voor Bonus/Malus-korting

Claimt u een autoschade waarvoor u zelf aansprakelijk bent of veroorzaakt door vandalisme? Dan zakt u het volgende verzekeringsjaar per schadeclaim 5 treden op de Bonus/Malus-ladder en verliest u 5 schadevrije jaren. En dit heeft via de Bonus/Malus-regeling helaas gevolgen voor uw premie. Het claimen van ruitschade heeft geen invloed op uw Bonus/Malus-korting.  

Hier vindt u meer informatie over het wel of niet claimen van schade.

wat moet u doen bij schade?

Wilt u nog meer lezen over het onderwerp schade aan uw auto? Kijk dan eens bij onze rubriek Wat te doen bij schade. Hier vindt u informatie over diverse onderwerpen. Bijvoorbeeld tips voor het verwijderen van krassen. Maar ook wat u moet doen bij diefstal van uw auto.

Wat te doen bij schade



Deze tekst is geschreven op basis van de huidige polisvoorwaarden. Gelden deze voorwaarden niet voor u? Dan zijn de oude polisvoorwaarden van toepassing. Deze vindt u bij onze overige verzekeringen.