Is mijn auto verzekerd?

Onze klantadviseurs krijgen regelmatig de vraag: Is mijn auto verzekerd? Een belangrijke vraag, want een auto moet in principe altijd verzekerd zijn. Op de website van de RDW kunt u controleren of uw auto minimaal WA verzekerd is. U vult het kenteken van uw auto in en u ziet vervolgens alle relevante informatie over uw auto.


Is mijn auto verzekerd?

Let op bij pas gekochte auto

Als u net een tweedehands auto gekocht heeft, kan het zijn dat die auto op de website van de RDW als verzekerd staat, terwijl deze in werkelijkheid niet is verzekerd. Bijvoorbeeld omdat de vorige verzekeraar het kenteken nog niet heeft afgemeld. Zorg er daarom altijd voor dat u bij de aankoop van een auto direct zelf een Autoverzekering afsluit. 

Bereken uw premie

Volgens RDW niet verzekerd

Is uw auto volgens de gegevens van de RDW niet verzekerd? Dat kan verschillende oorzaken hebben:

    • U heeft net een autoverzekering afgesloten en de RDW heeft de gegevens nog niet verwerkt
    • U heeft de premie voor uw verzekering niet op tijd betaald. Uw verzekeraar meldt uw kenteken dan af bij de RDW
    • Door een administratieve fout van de verzekeraar staat uw auto onterecht als niet-verzekerd geregistreerd. Bijvoorbeeld als de verzekeraar vergeten is uw kenteken aan te melden bij de RDW

Voorkom boetes

Als uw auto niet minimaal WA is verzekerd of als uw kenteken is afgemeld omdat u uw premie niet op tijd heeft betaald, riskeert u een boete van de RDW. Bovendien bent u dan niet verzekerd voor schade. Voorkom vervelende situaties door uw auto meteen te verzekeren zodra deze op uw naam komt te staan en betaal de premie voor uw autoverzekering op tijd.

Boete door fout verzekeraar

Heeft u toen uw auto op uw naam kwam te staan direct een autoverzekering afgesloten? En u betaalt de premie hiervoor altijd op tijd? Als de RDW u dan toch een boete geeft, is er mogelijk iets misgegaan bij uw verzekeraar. Neem dan contact op met uw verzekeraar. Als u daar recht op heeft, krijgt u van uw verzekeraar een WAM 34 verklaring waarmee de boete komt te vervallen.

Bevestiging acceptatie

Wij begrijpen dat u meteen verzekerd wilt zijn als u een autoverzekering afsluit. In de meeste gevallen bent u bij ons na het aanvragen van een autoverzekering direct verzekerd. Als wij uw aanvraag geaccepteerd hebben, ontvangt u van ons een bevestiging en uw polisblad. Zodra u die ontvangen heeft is uw auto, zolang u uw premie op tijd betaalt, vanaf dat moment verzekerd.  

autoverzekering en andere auto

Koopt u een andere auto? Kunt u dan dezelfde verzekering voor uw nieuwe auto gebruiken of moet u de bestaande verzekering wijzigen? Nieuwe auto en verzekering, lees hoe het zit

MEER INFORMATIE   

Generali maakt verzekeren graag helder. Daarom geven wij ook online uitleg en antwoord op allerlei vragen. Wilt u meer weten over de Autoverzekering of heeft u andere vragen? Neem gerust contact met ons op. Dat kan telefonisch, per e-mail, via de chat en via het webformulier. Wat voor u prettig is. Hoe u ons ook benadert, wij geven antwoord op uw vragen en bieden u praktische hulp en advies als u dat nodig heeft. Ook dat is verzekerd zijn van alle aandacht.    

Met vragen kunt u natuurlijk ook bij uw adviseur terecht. Wilt u uw verzekeringszaken door een adviseur laten regelen, maar heeft u nog geen adviseur? Hier vindt u eenvoudig en snel een adviseur bij u in de buurt.   

Naar de autoverzekering



Deze tekst is geschreven op basis van de huidige polisvoorwaarden. Gelden deze voorwaarden niet voor u? Dan zijn de oude polisvoorwaarden van toepassing. Deze vindt u bij onze overige verzekeringen.